Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC -> Czerwone lampy końca składu
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Czerwone lampy końca składu
PostWysłany: Sob 15:06, 31 Gru 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Nie samym DCC się żyje, więc prościutki układ, który pozwala wzbogacić nasze wagoniki.
Pod adresem [link widoczny dla zalogowanych] przedstawiam opis wykonania modernizacji wagonu typu Y.

Cytat:
Cosik serwer rumia dziala slabo..... czesto go nie ma.....

Niestety to prawda. Do ferii zimowych tak ma być Evil or Very Mad
Proszę po 5-10 minutach ponownie próbować.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ArturSch dnia Nie 10:31, 01 Sty 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 16:45, 01 Sty 2006
bs0
Maszynista

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 456
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kartuzy





jestem straszna d... z elektroniki i nie rozumiem jak to działa... skąd to czerpie zasilanie ? z tej diody zenera Confused kompletnie się nie znam, a chciałbym takie coś w analogu zamontować...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:19, 01 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





bs0 napisał:
...nie rozumiem jak to działa... skąd to czerpie zasilanie ?

Zasilanie, tak samo jak dla żaróweczek oświetlających wnętrze (oraz oczywiście silniczków), przychodzi po szynach z zasilacza (lub boostera w DCC).
W przypadku sterowania analogowego mamy do czynienia z napięciem 0-12 V i polaryzacją zależną od kierunku jazdy. W przypadku DCC na tory jest podane napięcie przemienne o amplitudzie 14-16 V.


Układ (najprostszy, na rys. powyżej) składa się z opornika i dwóch diód, wszystko połączone szeregowo.
Arrow W przypadku DCC, przez ten układ płynie prąd w każdym półokresie, a w drugim nie - tzn prąd płynie tylko w jedną stronę, przez połowę czasu - czyli jeden (z dwóch) półokresów.

Arrow W przypadku analoga jeśli dobrze połączymy układ (prawidłowa polaryzacja) to diody będą się paliły gdy pociąg jedzie do przodu i będą zgaszone gdy się cofa. Gdy obrócimy polaryzację czyli błędnie podłączymy układ lampy będą się paliły tylko przy cofaniu Smile

Napięcie na świecącej diodzie wynosi ok 1,5 V, czyli na dwóch połączonych szeregowo 2 x 1,5 V = 3V przy typowym prądzie 10-15 mA.

Arrow W przypadku DCC pozostałe 11-13 V odkłada się na rezystorze a jego wartość przy 10 mA wynosi 1100-1300 ohm, wstawiłem 1K czyli 1000 ohm co daje trochę większy niz zakładany prąd ale w granicach tolerancji elementów.

Arrow W przypadku sterowania analogowego mamy zmienną sytuację w zależności od położenia pokrętła transformatora. Przy max napięciu z trafa (12 V) na rezystorze odkłada się 12-3 = 9 V co przy rezystorze 1K daje 9mA - no przy tym prądzie większość LEDów pali się z zadowalającą jaskrawością.
Natomiast gdy pokrętło jest ustawione na minimale napięcie (blisko zera) jest gorzej. Do napięcia 3 V przez układ wogóle nie płynie żaden prąd ponieważ dopiero przy 2 x 1,5V LEDy będą prawidłowo spolaryzowane, co oznacza, że dopiero wtedy nastąpi efekt półprzewodnctwa => dioda zacznie świecić.
No tak ale mamy jeszcze ten rezystor 1K. I tak przy 4 V z zasilacza, na rezystorze odłoży się napięcie 4 - 3 = 1 V.
1 V / 1000 ohm = 1mA Exclamation
Czy przy prądzie 1 mA płynącym przez LED dioda będzie świecić ? Niektóre tak ...ale BARDZO słabo, widać to, jak się spojrzy bezpośrednio na LEDa, ale w wagoniku prawie nie widac Sad
Czyli nasz układ dla małych prędkości kiepsko świeci Exclamation
Coś, za coś. Prostota układu za jego kiepskie zachowanie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:29, 01 Sty 2006
bs0
Maszynista

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 456
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kartuzy





do wagonów towarowych krytych jeśli dach jest przykręcany na śrubkę, można w środku zamontować baterię 2xAA albo 9v z rezystorem, przełącznik w podwoziu no i mamy niezależne oświetlenie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:46, 01 Sty 2006
marjas
Starszy Manewrowy

 
Dołączył: 18 Wrz 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Luboń City





bs0 napisał:
do wagonów towarowych krytych jeśli dach jest przykręcany na śrubkę


Chyba nie ma takiej opcji w TT, a przynajmniej ja o tym nie wiem Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 18:02, 01 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Cytat:
Prostota układu za jego kiepskie zachowanie.

Na szybko domalowałem jeszcze dwie wersje układu dla sterowania analogowego
[link widoczny dla zalogowanych]
i DCC.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 18:14, 01 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Cytat:
... dla sterowania analogowego

Układ z diodą Zenera:

Dioda zenera to dioda, która utrzymuje na swoim złączu napięcie Zenera tu : 3,3 V.
Dioda D1 (zwykła prostownicza np 1N4001) wyłącza układ gdy pociąg się cofa.
Rezystor Rz wraz z diodą Dz stanowią układ ograniczający napiecie do wartości 3,3 V niezależnie od napięcia na torach (oczywiście gdy jest conajmniej 3,3 + 0,7 = 4 V z tarfa. Te 0,7 to spadek napięcia na przewodzącej diodzie D1.

Arrow Czyli w zakresie napięć na torze 4-12 V mamy na LEDach i rezystorze stałe napięcie 3,3 V. Dla 0,3 V i 10 mA rezystor przyjmuje wartość 30 ohm - z typoszeregu 27 ohm.
Kondensator C - Elektrolit (o napięciu pracy 5V) ma zabezpieczyć układ przed mruganiem podczas przejazdu przez rozjazdy. Powinien mieć jak największą pojemnośc 470uF, 1mF lub więcej Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 19:27, 01 Sty 2006
bs0
Maszynista

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 456
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kartuzy





rozumiem że ta kreska od dolnego koła łączy się z Dz, C i ledami Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 19:32, 01 Sty 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





bs0 napisał:
rozumiem że ta kreska od dolnego koła łączy się z Dz, C i ledami Smile

Taka "dolna kreska" na schematach oznacza tzw. masę. Wszystko co ma taką "dolną kreskę" jest połączone ze sobą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 20:51, 01 Sty 2006
bs0
Maszynista

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 456
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kartuzy





dzięki za info


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Czerwone lampy końca składu
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin