maciej_kolej |
Moderator |
|
|
Dołączył: 09 Wrz 2005 |
Posty: 1163 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Grudziądz |
|
|
|
|
|
|
Pragnę zaprezentować koleny plan budowy makiety, tym razem typowo modułowej. Niniejsze opracowanie wykonałem sam zaś fakty historyczne pochodzą z nastepujących źródeł:
- J. Pawłowski "150 lat kolei w regionie kujawsko - pomorskim" 2001
-------------------------------------------------------------------------------------
cz1
Stacja Pruszcz Bagienica do dziś zaskakuje nie tylko miłośników kolei. Położona na odludziu Borów Tucholskich stanowiła ciekawy węzeł kolejowy. Otóż stacja węzłowa Pruszcz Bagienica została oddana do użytku 18.06.1909 roku, posiada typową architekturę i rozwiązania techniczne dla kolei na Pomorzu. Nowopowstały węzeł miał łaczyć cztery kierunki:
- Koronowo,
- Więcbork - Złotów,
- Tuchola,
- Terespol Pomorski,
Połączenie tych odcinków stanowi odzielny temat, przypomnę tylko że na tych odcinkach znajdują się wspaniałe budowle inżynierii kolejowej XIX i XX wieku.
Ewenemetem stacji Pruszcz Bagienica jest fakt wybudowania od razu wszytkich urządzeń, budynków charakterystycznych dla dużych stacji przy zachowaniu lokalności wezła, być może gdzieś w Polsce istniały podobne węzły jednak na Pomorzu taki jest jeden. A zatem co nas tam interesuję:
- budynek dworcowy z magazynem,
- budynek mieszkalny,
- wieża wodna,
- waga kolejowa,
- zespół ramp czołowych z zagroda dla zwierząt,
- bramka pomiaru skrajni,
- dwa perony (jeden z nastawnią wykonawczą),
- obrotnica,
- pięciostanowiskowa parowozownia,
- kanał oczystkowy i skład węgla,
- nastawnia pomocnicza,
- wiadukt drogowy,
- budynek odcinka drogowego,
- przepompownia wody,
- skłąd MPS,
- budynek warszatów łączności, warsztaty stolarza, kowala i ślusarza,
- magazyn, |
|