oelka |
Moderator |
|
|
Dołączył: 14 Lis 2005 |
Posty: 365 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa-MDM |
|
|
|
|
|
|
maciej_kolej napisał: | Tak na zakończenie tematu REKO przypomniało mi się że widziałem w Polsce wagon bardzo podobny do serii Baag. Wagon do zeszłego roku stał na stacji Bydgoszcz Główna w charakterze części pociągu sieci trakcyjnej. Był dwuoosiowy a w pudle wykorzystano profile okienne z wagonów czteroosiowych (podobnie jak w REKO) blachy miał za to ryflowane. Sądze że wzorowano się na konstrukcji z NRD - naprawde była to dość dobra kopia. Jak później ustaliłem kilkanaście sztuk wyprodukowano w ZNTK w Ostrowie na potrzeby linii lokalnych na początku 1980 roku, niestety koncepcja upadła i większość skierowano do służby technicznej bądź na koleje piaskowe. Z tego co wiem Kopalnia Maczki Bór korzysta z takiego wagonu podczas imprez komunikacyjnych. To tak na marginesie. |
Piszesz zapewne o wagonach typu 93A, choc nie zgadza mi sie producent (ZNTK Opole i rok produkcji - 1976, oraz ilosc - 42 szt.). Byl to polski wagon zaprojektowany jako nowa konstrukcja. Jego wada byly problemy z jednoosiowymi wozkami, co spowodowalo wycofanie calej serii po stosunkowo krotkim okresie uzytkowania.
Natomiast wagonem, ktory powstal jako odwzorowanie czterosiowych niemieckich wagonow REKO i byl w ten sam sposob budowany, byl wagony typu 4AM, wykonane w latach 1961 i 1964 przez ZNTK Ostrow Wlkp, w lacznej ilosci 203 egzemplarzy.
W Polsce byly tez wagony praktycznie identyczne z trzyoosiowymi wagonami REKO, ale poza udkomentowaniem istnienia trzech egzemplarzy w Radomiu, a potem w Lublinie trudno cos wiecej o nich obecnie powiedziec. Z wyjasnieniem historii tych wagonow przyjdzie zapewne poczekac do ukazania sie ksiazki omawiajacej ta tematyke.
Krzysztof |
|