drlukasz |
Starszy Zwrotniczy |
|
|
Dołączył: 20 Lis 2005 |
Posty: 60 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Częstochowa |
|
|
|
|
|
|
PapciO napisał: | Dzien dobry, otoz dzis mam dwa pytania:
1. jak wyglada sprawa z dostarczeniem energii elektrycznej do lokomotywy. Czy "ciagnie" ona prad tylko z trakcji za posrednictwem pantografu? Jesli tak to jak wyglada sprawa polaryzacji? Czy szyny odgrywaja tu jakakolwiek rolę? Jesli nie to dlaczego na laczeniu odcinkow szyn, tam gdzie sa szczeliny szyny sa polaczone zwojem drutu?
|
Energia przesyłana jest z trakcji do lokomotywy poprzez pantograf.
Szyny są tzw. przewodem zwrotnym, na potencjale ziemi. W podstacji zasilania, jeden biegun napięcia z prostowników dołączony jest do trakcji (poprzez układy odłączników i zabezpieczeń), a drugi mówiąc skrótowo "idzie do ziemi" i do szyn.
Polaryzacja. Drut jezdny ma wyższy potencjał niż "szyna", więc w dużym uproszczeniu -> + jest na drucie jezdnym.
Przewód na łączeniu szyn jest związany z zabezpieczeniem ruchu i sygnalizacją, a nie z zasilaniem lokomotyw.
Dla zasilania wystarczające jest połączenie łubkami i śrubami...
Tak przy okazji - nie ma przepisów EW1, o sygnalizacji (między innymi) mówią przepisy E1.
Światło niebieskie (niekiedy faktycznie lekko fioletowe/fiołkowe) oznacza zakaz jazdy manewrowej. Światło białe - zezwolenie na manewry.
Co do ilości komór, ilości i kolorów świateł, to jest to uzależnione od funkcji jakie ma on spełniać (inaczej mówiąc - rodzajów wyświetlanych sygnałów) i zależy od konkretnego miejsca ustawienia semafora. Ogólne zasady znajdziesz oczywiście w E1, a E1 na przykład [link widoczny dla zalogowanych] w dziale Instrukcje Kolejowe. |
|