Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1 -> Trakcja kolejowa / semafory świetlne - pytanie Idź do strony 1, 2, 3  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Trakcja kolejowa / semafory świetlne - pytanie
PostWysłany: Czw 11:39, 09 Mar 2006
PapciO
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Suwałki/Poznań





Dzien dobry, otoz dzis mam dwa pytania:

1. jak wyglada sprawa z dostarczeniem energii elektrycznej do lokomotywy. Czy "ciagnie" ona prad tylko z trakcji za posrednictwem pantografu? Jesli tak to jak wyglada sprawa polaryzacji? Czy szyny odgrywaja tu jakakolwiek rolę? Jesli nie to dlaczego na laczeniu odcinkow szyn, tam gdzie sa szczeliny szyny sa polaczone zwojem drutu?

2. gdzie moge cos poczytac/dowiedziec sie na temat rodzajow semaforow swietlnych. Glownie chodzi mi o roznice pomiedzy semaforami z 2, 3, 4 lampkami. Nie wiem takze co oznaczaja fioletowe swiatla.

Dziekuje za kazda pomoc! Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 12:35, 09 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Jeżeli chodzi o światła to fioletowych nie ma sa niebieskie - zakaz jazdy manewrowej, polecam przepisy w stylu EW1 PKP. Co do zasilania loków szukaj na stronach miłośników kolei, są pasjonaci trakcji elektrycznej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja kolejowa / semafory świetlne - pytanie
PostWysłany: Czw 13:35, 09 Mar 2006
drlukasz
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa





PapciO napisał:
Dzien dobry, otoz dzis mam dwa pytania:

1. jak wyglada sprawa z dostarczeniem energii elektrycznej do lokomotywy. Czy "ciagnie" ona prad tylko z trakcji za posrednictwem pantografu? Jesli tak to jak wyglada sprawa polaryzacji? Czy szyny odgrywaja tu jakakolwiek rolę? Jesli nie to dlaczego na laczeniu odcinkow szyn, tam gdzie sa szczeliny szyny sa polaczone zwojem drutu?


Energia przesyłana jest z trakcji do lokomotywy poprzez pantograf.
Szyny są tzw. przewodem zwrotnym, na potencjale ziemi. W podstacji zasilania, jeden biegun napięcia z prostowników dołączony jest do trakcji (poprzez układy odłączników i zabezpieczeń), a drugi mówiąc skrótowo "idzie do ziemi" i do szyn.
Polaryzacja. Drut jezdny ma wyższy potencjał niż "szyna", więc w dużym uproszczeniu -> + jest na drucie jezdnym.

Przewód na łączeniu szyn jest związany z zabezpieczeniem ruchu i sygnalizacją, a nie z zasilaniem lokomotyw.
Dla zasilania wystarczające jest połączenie łubkami i śrubami...

Tak przy okazji - nie ma przepisów EW1, o sygnalizacji (między innymi) mówią przepisy E1.
Światło niebieskie (niekiedy faktycznie lekko fioletowe/fiołkowe) oznacza zakaz jazdy manewrowej. Światło białe - zezwolenie na manewry.
Co do ilości komór, ilości i kolorów świateł, to jest to uzależnione od funkcji jakie ma on spełniać (inaczej mówiąc - rodzajów wyświetlanych sygnałów) i zależy od konkretnego miejsca ustawienia semafora. Ogólne zasady znajdziesz oczywiście w E1, a E1 na przykład [link widoczny dla zalogowanych] w dziale Instrukcje Kolejowe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja kolejowa / semafory s´wietlne - pytanie
PostWysłany: Czw 13:36, 09 Mar 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





PapciO napisał:

1. [...] Czy szyny odgrywaja tu jakakolwiek role˛?

Szyny sa elementem obwodu. Pelnia funkcje drugiego, powrotnego przewodu.

PapciO napisał:

2. gdzie moge cos poczytac/dowiedziec sie na temat rodzajow semaforow swietlnych. Glownie chodzi mi o roznice pomiedzy semaforami z 2, 3, 4 lampkami. Nie wiem takze co oznaczaja fioletowe swiatla.

Proponuje zapoznac sie z przepisami E1.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja kolejowa / semafory świetlne - pytanie
PostWysłany: Czw 14:13, 09 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





drlukasz napisał:

Tak przy okazji - nie ma przepisów EW1, o sygnalizacji (między innymi) mówią przepisy E1.

Oj przepraszam oczywiście chodzio o E1 "Przepisy Sygnalizacji na Polskich Kolejach Państwowych" Wydawnictwa Komunikacji i Łącznosci
Co do sygnału
symbol Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona" - niebieskie światło na słupie lub na podstawie tarczy.
Ms2 " Jazda manewrowa dozwolona" - matowobiałe światło na słupie lub podstawie tarczy.
Jako jeden obraz sygnałowy wyświetla się na tarczy sygnał Ms1.
Tarcze manewrowe ustawia się z prawej stronytoru, patrząc w kierunku jazdy. Na odstępstwa zezwala dyrektor okp.
Są jeszcze przepisy dotyczące prowdzenia jazdy manewrowej itd.
Sygnały moga byc stosowane na semaforach tzw. "karzełkowych". Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:29, 09 Mar 2006
PapciO
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Suwałki/Poznań





Czyli jednym slowem, gdy dotkne trakcji podlacze sie jak lokomotywa i niewiele ze mnie zostanie? (nie musze zatem stac na torach i wtedy dotknac trakcji aby poczuc "moc" heh). Mozliwie, ze cos zle rozumuje, gdyz w te klocki nieco slaby jestem, ale cos mi sie juz rozjasnia Happy))


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:34, 09 Mar 2006
PapciO
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Suwałki/Poznań





Czy tez musze jednak stac na torach i wtedy dotknac trakcji (aby zamknac obwod)...troche sie pogubilem.... przepraszam za dwa posty pod rzad. Nie ma chyba opcji edycji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:44, 09 Mar 2006
drlukasz
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa





Jeżeli nie będziesz połączeniem między dowolną częścią stykającą się z ziemią, a drutem jezdnym/liną nośną to teoretycznie nic ci nie będzie.
Zawsze jednak może się zdarzyć przeskok iskry pomiędzy Tobą, a elementem uziemionym.

Dla "eksperymentatorów" - wspinając się po słupie trakcyjnym mamy potencjał ziemi, jednak już za izolatorami (obrazowo pisząc - na trójkącie podtrzymującym samą trakcję) słup ma potencjał sieci trakcyjnej. Skutki złapania się za część poza izolatorem przebywając na słupie będą tragiczne.


PS. Szacunkowa odległość na którą może "skoczyć" iskra przy 3kV prądu stałego to jakieś 10-12cm przy suchym powietrzu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:44, 09 Mar 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





PapciO napisał:
Czyli jednym slowem, gdy dotkne trakcji podlacze sie jak lokomotywa i niewiele ze mnie zostanie? [...]

Trakcji mozesz sobie dotykac do woli, tylko jak chcesz przezyc, to musisz byc izolowany od ziemi. Taka izolacje zapewniaja np. platformy na wagonach przeznaczonych do prac przy trakcji. Poki nie zamkniesz obwodu - nie poczujesz mocy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 15:22, 09 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





drlukasz napisał:

Zawsze jednak może się zdarzyć przeskok iskry pomiędzy Tobą, a elementem uziemionym.



PS. Szacunkowa odległość na którą może "skoczyć" iskra przy 3kV prądu stałego to jakieś 10-12cm przy suchym powietrzu

To jest tzw napięcie krokowe - jak łuk elektryczny - zabija skutecznie Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 17:50, 09 Mar 2006
et22
Młodszy Manewrowy

 
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





.. i widowiskowo Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 8:11, 10 Mar 2006
miki
Starszy Manewrowy

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pruszków





maciej_kolej napisał:
To jest tzw napięcie krokowe - jak łuk elektryczny - zabija skutecznie Twisted Evil


Nie. Napięcie krokowe to zupełnie coś innego. Obrazowo mówiąc - jak powiesisz się na trakcji jedną ręką albo dwoma ale złączonymi, powinno być OK Mr. Green
ale jak się złapiesz druta drugą, powiedzmy metr dalej to już występuje różnica potencjałów i może grzmotnąć.
(stąd dziwne na pierwszy rzut oka zalecenie, by w czasie burzy - na otwartym terenie - iść małymi a nie wielkimi krokami)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:13, 10 Mar 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





miki napisał:
[...] powiedzmy metr dalej [...]

Biorac pod uwage niska opornosc miedzi, to KILOmetr dalej Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 13:02, 10 Mar 2006
PapciO
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Suwałki/Poznań





Mam zatem pytanie... jak to jest w przypadku trolejbusówQuestion? Przeciez sa izolowane od podloza oponami. Trolejbusy zreszta korzystaja chyba z innej niz tramwaje trakcji... swoja droga to ten rodzaj pojazdow kojarzy mi sie wylacznie z Gdynią... Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 13:06, 10 Mar 2006
Gbbsoft
Moderator

 
Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Bemowo





PapciO napisał:
Mam zatem pytanie... jak to jest w przypadku trolejbusówQuestion? Przeciez sa izolowane od podloza oponami. Trolejbusy zreszta korzystaja chyba z innej niz tramwaje trakcji... swoja droga to ten rodzaj pojazdow kojarzy mi sie wylacznie z Gdynią... Smile


Jest drobna różnica: trolejbus ma nad głową DWA (a nie JEDEN) przewody... Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Trakcja kolejowa / semafory świetlne - pytanie
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin