Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1 -> Czy Wam się ten parowóz z czymś kojarzy ? Idź do strony Poprzedni  1, 2
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: Śro 21:54, 04 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Nemo napisał:
ArturSch napisał:

ale to chyba chodzi o Pm36-2, bo tych kilka pracowało u Niemców.



Cudowne rozmnożenie, ciekawe co na to historycy.
Czy moderator nie powinien zwracać uwagi na to co pisze.

Ja uważam że Pm 36-1 nie ma tu nic do rzeczy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 22:00, 04 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Nemo napisał:
Cudowne rozmnożenie, ciekawe co na to historycy

Mogę się mylić, bo przywołuję te informacje z pamięci, ale wg. tego co pamiętam została zbudowana 1 szt Pm36-1 aerodynamiczna, która uszkodzona została przetoczona do Niemiec w czasie wojny, oraz kilka szt. Pm36-2, z których po wojnie została tylko Helena.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 22:50, 04 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





ArturSch napisał:
Mogę się mylić...

I chyba tak jest.
We wszystkich materiałach, którymi obecnie dysponuję mówi się o budowie tylko 2 egzemplarzy Pm36.
Np:
" W sumie seria Pm36 liczyła 2 egzemplarze."
i
"(...) Pm36-1 był dodatkowo obudowany aerodynamiczną otuliną, której stylizacja (odmienna od otulin niemieckich i francuskich) była powodem otrzymania przez tę lokomotywę nagrody na wystawie światowej w Paryżu. Oba parowozy Pm36 kursowały w regularnej komunikacji pośpiesznej na przedwojennej sieci PKP(...). Podczas II wojny światowej oznaczone pod niemieckim zarządem serią 03 nadal jeździły, ale aerodynamiczny Pm36-1 uległ w 1942 roku awarii panewek, po której został odesłany do testów porównawczych z niemieckimi parowozami serii 03 i ślad po nim zaginął. Pm36-2 przetrwał wojnę i służył na PKP do 1965 roku."

Czyli odszczekuję "ilość kilku szt.".
Dziękuję za zwrócenie mi uwagi Smile

Jednak w sprzeczności z powyższym cytatem stoi informacja, że Pm 36 chodził w DB z oznaczeniem Br18-602. Źródła bywają rozbieżne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 2:48, 05 Sty 2006
oelka
Moderator

 
Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 365
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-MDM





ArturSch napisał:

Czyli odszczekuję "ilość kilku szt.".
Dziękuję za zwrócenie mi uwagi Smile
Jednak w sprzeczności z powyższym cytatem stoi informacja, że Pm 36 chodził w DB z oznaczeniem Br18-602. Źródła bywają rozbieżne.


Z tym sie trudno zgodzic. Jest zdjecie z LVA Grünewald z 1944 roku, jak stoi bez otuliny z numerem 18 601. Sluzyl tam za parowoz hamulcowy. Ciekawe, ze posiada wiatrownice i podwojny komin, znany raczej z Pm36-2. Przenumerowanie tego parowozu jest otoczone jak i wiele innych rzeczy tajemnica. Zwlaszcza, ze odbylo sie zapewne dosc pozno, dopiero w 1944 roku. Czy powojnie trafil do DB? Watpliwe. Zwlaszcza, ze istnieje w Petersburgu dokument o kasacji lokomotywy 18 601, w pazdzierniku 1952 roku na kolejach bialoruskich. Niestety nie sposob okreslic co sie dzialo miedzy 1944 rokiem, a 1952 z ta lokomotywa.

Zrodla: P. Terczynski - Parowoz Pm36-1, Swiat Kolei 6/2001 str. 10-16
M. Plociennik - Feniks z popiolow, Swiat Kolei 1/1995 str. 3
T. Suchorolski - Pm36, Wciaz wspanialy, oplywowy - wciaz tajemniczy parowoz... Koleje Male i Duze 1(3)/2001 str. 7-9; Koleje Male i Duze 3(5)/2001 str. 8-9

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Czy Wam się ten parowóz z czymś kojarzy ?
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 2 z 2  
Idź do strony Poprzedni  1, 2
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin