maciej_kolej |
Moderator |
|
|
Dołączył: 09 Wrz 2005 |
Posty: 1163 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Grudziądz |
|
|
|
|
|
|
Wagony tzw. piloty stosowane są do dziś przez zarządy kolejowe posiadające linię górskie. Wagony tego typu przeznaczone są do obserwacji całości składu towarowego ze świetlików różnej budowy, prezentowany model posiada taki świetlik w dachu w dachu, jednak większośc posiada dadatkowe świetliki w burtach wagonu. Celem stoswania takich wagonów jest utrzymanie bezpieczeństwa składu na trudnych liniach górskich (wyposażenie jak w wagonie hamującym), zabezpieczenie składu przed inwigilacją osób postronych podczas postojów, przewóz przesyłek kurierskich, nadzór nad ładunkiem w wagonach towarowych.
Prezentowany model powstał na bazie konstrukcji przedwojennej(1930) w 1960 roku i jest jej rozwinięciem - poszycie drewniane pokryte arkuszami blach, tolaeta, przedział bagażowy i służbowy, ogrzewanie. W byłej NRD dozór nad pociągami towarowymi był ściśle przestrzegany dlatego te wagony wyśmienicie spełniały swoja rolę. Bywały przypadki łączenia tego typu wagonów z pociągmi osobowymi na liniach drugorzędnych jednak większość pracowała ze składami towarowymi jednorodnymi i mieszanymi. Należy dodać że stosowano zastepczo również wagony bagażowe dwuosiowe serii Pw36. Wagony tego typu stosowano w NRD do 1990 roku, po zjednoczeniu Niemiec ich rolę przejęły wagony inego typu.
Obecnie najczęście "piloty" jak je przezywano najczęściej możemy spotkac w Szwajcarii, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, Czechach.
Prezentowany model to obowiązkowa pozycja w skłądach modelowych kolei DR - ja stosuję go często z "niemieckim krokodylem" ciągnącym sznur weglarek lub jednolitych cystern. |
|