wski |
Starszy Zwrotniczy |
|
|
Dołączył: 01 Gru 2005 |
Posty: 63 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: SKM Gdynia |
|
|
|
|
|
|
Czołem Panowie,
Dorzucam opisy kat. B1 (model roku 2005, 94 pkt.) oraz B2 - 89 pkt
[link widoczny dla zalogowanych]
Komentarz do modelu wagonu ogrzewczego:
Założenia
Z racji stałego miejsca takich wagonów w składach pociągów – za lokomotywą oraz wykorzystania modelu na makiecie domowej, o łukach minimalnych r286 mm:
1. model musi być stosunkowo ciężki, aby nie wypadał z torów w jeździe ze składami 50 osi i dłuższych,
2. wykonywanie na nim sygnałów końca pociągu jest niecelowe (jedynie wsporniki),
3. od strony lokomotywy sprzęg standardowy TT, bez brezentu, od strony dalszych wagonów – osłona brezentowa, sprzęg modelowy.
Pozostałe założenia:
4. wzorzec wyglądu (szczegóły wykonania, różne w serii) – zdjęcie z katalogu wagonów osobowych - wag nr 050570 ze st. Szczecin; pierwszy rok eksploatacji – bez znacznych zabrudzeń, oprócz wyjścia z komina oraz eksploatacyjnego wyglądu wózka.
5. Oświetlenie niezbyt intensywne, z kondensatorami zabezpieczającymi płynność (model nie mruga z byle powodu podczas jazdy).
6. Żadnych uproszczeń na pudle modelu, ani w widocznych wnętrzach, także na ścianach czołowych, podwozie – wykonałem elementy widzialne z boku, koła odpowiadają dokładnie średnicy 1000 mm (TT -8,3mm), ramy wózków prod. czeskiej, przerobione na prowadzenie widłowe i odprowadzające prąd do oświetlenia.
Technika cyfrowa użyta została jedynie do wykonania napisów i godła.
Komentarz Do modelu wagonu kl. 2 kolei czechosłowackich
Założenia
1.Wnętrze wykonane według wzoru – wagonów CSD budowanych w tych samych latach (zdjęcia i opisy w zał.) oraz starszych wagonów pruskich o identycznych rozmiarach m.in. przedziałów i okien.
2. Producent usunął jeden z przedziałów i o jego długość skrócił cały wagon - nie korygowałem tego m.in. dlatego, że także dłuższe wagony BTTB są w ten sposób skracane, przez co składy pociągów dobrze prezentują się jako całość – na makiecie domowej o mniejszych niż modelowe łukach.
3.Oświetlenie średnio intensywne ( w oryginale elektryczne).
4. Model jest oglądany w składzie międzynarodowym na terenie Polski, posiada sygnały końca pociągu wg wzoru z ówczesnej instr.. E1 ., mocowanie – wg. wzoru z wagonu CSD, tak samo drabinki na ścianach szczytowych.
5. Wagon wg systemu oznaczeń jest w 19 roku eksploatacji, przez co dach w oryginale biały (!)posiada spore pokłady złuszczonej farby, nieco rdzawych zacieków, także na ścianach bocznych i jest mocno zadymiony sadzą, ślady eksploatacji na wózkach.
Lista wykonanych prac (oprócz standardowego złożenia zestawu do sklejania i malowania):
- korekta wymiarów zestawu do sklejania ( np. ściany boczne – różnica 1,5 mm, dach za długi o 4 mm !, zbyt duże okna drzwiowe)
- malowanie ram okiennych (w zestawie przeźroczyste) oraz ścian wewnętrznych
- wymiana kół iwykonanie odprowadzenia prądu do oświetlenia z kół, które odpowiadają dokładnie średnicy 1000 mm (TT -8,3mm),
- doklejenie klocków hamulcowych z zestawów Tilliga „eilzugwagen” .
- wykonanie wnętrza wg. wzorów z założeń oraz poręczy i drabinek na ścianach szczytowych.
- Oświetlenie z kondensatorami zabezpieczającymi płynność (model nie mruga z byle powodu podczas jazdy) w tym sygnały końca pociągu – świecą w jedną stronę, system kondensatorów powoduje, że gasną dopiero po ok. minucie wagon ustawiony w przeciwną stronę – końcówkami do przodu - sygnały są na tyle małe, że nie będą szczególnie widoczne w środku składu.
- Dodatkowe opisy na ramie wagonu i oznaczenia wg załączonych wzorów.
Technika cyfrowa użyta została jedynie do wykonania napisów.
na koniec A 1: - 91 pkt
OKl 12
[link widoczny dla zalogowanych]
- model zrobiony na bazie ramy i kół (ale opiłowywanych do właściwej średnicy na szlifierce) od BR35, reszta tworzona z mosiądzu i blaszki miedzianej 0,2mm,
silnik hitachi, bardzo płaski i szybki, przekładnia 35:1 z serw modeli lotnicztych to jeszcze trochę za mało! Oświetlenie przód - żółte LED (oryginał - gaz, więc pasują), generator dymu, oświetlenie kabiny - na postój, ze zmianą na silnik.
Model był kończony nad ranem w dniu konkursu i zabrakło trochę czasu, aby go dopieścić - mógłby zawalczyć o pierwsze miejsce wśród A |
|