NOVAXIM |
Młodszy Młotkowy |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2006 |
Posty: 7 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwszy raz ten program wypatrzyłem w markecie zupełnie przypadkowo. Przyznam się, że nie wzbudził wielkiej chęci pożądania (cena 59.00 zł), choć samo pudełko na pewno zachęcało do kupna. Kiedy dowiedziałem się, że program nie wymaga do uruchomienia płyty w napędzie CD-ROM, wtedy stało się to, co musiało...
Opakowanie pierwsza klasa
Tym razem, program wydała w Polsce firma TopWare, pod najbardziej znaną nazwą Eisenbahn.exe Professional 3.0 i równie znanym znakiem graficznym EEP. Program został wydany w metalowym pudełku o wybrzuszonej fakturze obrazka.
Pudełko jest tak ładne, że postanowiłem Wam je tu pokazać:
Wewnątrz tego stylowego opakowania znajduje się: wypełnienie z pianki mające idealnie wycięte miejsce na opakowanie CD, pudełko z płytą CD-ROM oraz instrukcja. Początek zapowiada się bardzo dobrze...
Co nowego?
Program jest rozwinięciem idei o której pisałem wcześniej i pod tym względem nic nie zmieniło się, oprócz dwu zasadniczych kwestii: wymagań odnośnie sprzętu i jakości programu.
Ale jak o kolei, to po kolei...
Pierwsze wrażenia
Instalacja programu przebiega bezproblemowo. Podczas pierwszego uruchomienia programu użytkownik jest proszony o podanie numeru seryjnego. Po poprawnym wprowadzeniu numeru, program jest gotowy do użycia. Już nie trzeba wsadzać każdorazowo płyty CD do napędu, by móc włączyć program. Co za wygoda!
Gdy ujrzałem pierwszy raz okno programu nastąpiło miłe zaskoczenie, bowiem... program jest w języku polskim. To bardzo ułatwia użytkowanie programu. Niestety, nie przetłumaczono tekstów podpowiedzi i instrukcji HTML, a obie opcje programu nie funkcjonują. Z tego powodu, pozostaje tylko drukowana instrukcja, której czcionka jest mała i szara. Ciężko się takie coś czyta, ale musi to wystarczyć.
Ostatnią i chyba najważniejszą zmianą w programie jest wygląd. Teraz program ten przypomina inne programy pisane dla środowiska Windows - jest typowe okno, pasek menu, pasek narzędzi, okno główne (robocze) i pasek zadań. Ergonomia obsługi jest na wysokim poziomie, a najbardziej pożądanym usprawnieniem jest dodanie skrótów (klawisz Alt i litera), które można przypisać wszystkim pojazdom, by potem łatwo je wywoływać. Podczas pracy w pełnym ekranie czyni to wielki luksus w operowaniu pojazdami. Oprócz tego, jest jeszcze wiele innych ulepszeń, ale zachęcam do osobistego ich poznania.
Obraz
To, co wyróżnia najbardziej ten program od wersji poprzedniej, to jakość grafiki. W tym programie modele posiadają więcej szczegółów, a numery boczne lokomotyw stały się bardziej czytelne. Ta jakość jest zauważalna od pierwszego spojrzenia. Oto próbki obrazu:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Koszty kontra zalety obrazu
Niestety, ale nie ma czegokolwiek za darmo i wymagania programu względem sprzetu wzrosły mocno. Wydawca podaje na opakowaniu następujące wymagania: system Windows 98/ME/XP, DirectX 9.0c lub nowszy, procesor 800 MHz lub szybszy, pamięć RAM 128 MB (zalecane 256MB), karta graficzna zgodna z DirectX 9.0, napęd CD-ROM, klawiatura i mysz.
Należy jasno podkreślić, że te wymagania tylko wyglądają tak niewinnie i dla wielu posiadaczy komputerów mogą stać się powodem do wydania kilkuset, a nawet tysiąca złotych. Sam zainwestowałem już w nowy procesor, a teraz jeszcze czeka mnie zakup RAM i karty graficznej obsługującej sprzętowo DirectX 9.0 - tak więc, w sumie wyjdzie prawie tysiąc złotych. To jednak mnie nie zniechęca. W zasadzie to tylko półtora lokomotywy Tilliga, a przecież program posiada ich ponad 20, wiele więcej wagonów oraz kilka makiet, a elementów makiet takich jak budownictwo, znaki, itp. to już nawet nie liczę. Oczywiście, to nie koniec i dużo więcej można ściągnąć z internetu za znacznie mniejsze pieniądze niż kosztują modele rzeczywiste, albo stworzyć samemu od podstaw. Aż się prosi zrobić coś z PKP...
Już po krótkiej zabawie, każdy zapewne stwierdzi, że warto wydać każdą sumę na rozbudowę posiadanego sprzętu, by móc pobawić się takim programem. Jeśli chodzi o jakość grafiki, w sensie detali i dostępności nowych modeli, to postęp naprawdę dorównuje wymaganiom.
Dodatki
Od czasu, kiedy ukazała się opisywana wersja 3.0, bardzo mocno rozwinął się rynek dodatkowych elementów programu. Pewna część jest nawet dostępna całkowicie za darmo, ale za wiele z nich musimy zapłacić. Ceny wynoszą od 1,2 € za lokomotywę czy wagon. Dla przykładu, za mniej niż 5 € możemy wzbogacić kolekcję naszego taboru o cały zestaw lokomotyw, np. w różnych malowaniach (powinien Tillig z nimi konkurować). Nawet jak na nasze warunki, te ceny są dość przystępne. Zważywszy, że modele posiadają wszystko (efekty wizualne, dźwiękowe, a także są sterowane cyfrowo) stanowi to nie lada substytut dla tych, których nie stać na rzeczywiste modele lub zwyczajnie nie mają miejsca na realną makietę.
A może czas by kupić wymarzoną lokomotywę? Oto kilka propozycji:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Kwestie techniczne
Program pierwszy raz uruchamiałem na następującej konfiguracji: procesor Duron 800MHz (FSB 100MHz), pamięć 256 (DDR, 100MHz), karta graficzna GeFORCE4 MX440-8X (64MB DDR, 64-bit) na AGP 4x. Program co prawda działał, ale używanie jego nie było zadowalające i w zasadzie nie można było na nim pracować. Zasadniczo najwięcej powinna dać wymiana grafiki, jednak ja postąpiłem inaczej i dokonałem wymiany procesora na Sempron 2600+ (1833MHz, FSB 166MHz). To spowodowało szybsze taktowanie szyny systemowej i pamięci. Rezultat okazał się dość pomyślny i od tej zamiany program znacząco przyspieszył, ale do ideału jeszcze brakuje nowej karty graficznej i pamięci.
Przy okazji testowania wydajności sprzętu, próbowałem ten program także na innej, nast. konfiguracji: procesor AthlonXP 2600+ (2083MHz, FSB 166MHz), pamięć 256MB (DDR, 166MHz), karta graficzna GeForce2 MX400 (64MB, 64-bit) na AGP 4x. Program działał szybciej niż na powyższej konfiguracji z procesorem Duron 800, ale niestety wolniej niż z procesorem Sempron 2600+. A więc kolejność obowiązuje następująca: wpierw grafika, a potem procesor i na końcu pamięć. To pozwoli nam najlepiej zainwestować pieniądze. Mam nadzieję, że już wkrótce będę mógł opisać jak program działa z nową kartą graficzna i większą ilością pamięci.
UWAGA
Program ten nie działa razem z innymi wersjami. Zanim zainstalujesz nową wersję, odinstaluj starą, bowiem ta wcześniej zainstalowana przestanie działać! To samo dotyczy sytuacji odwrotnej. Instalacja w innym katalogu nic nie pomoże, bowiem program EEP (REP) używa tego samego miejsca do wpisu w rejestrze i każda nowa instalacja niszczy poprzedni wpis.
W przypadku polskiej wersji językowej zdecytowanie odradzam instalacji patchy, updatów (nie dotyczy samych dodatkowych modeli), bowiem program zmieni język na niemiecki. Patche i updaty nie dają się odinstalować.
Linki
Poniżej prezentuję kilka cennych linków dotyczących oprogramowania Eisenbahn.exe Professional:
[link widoczny dla zalogowanych] - podstawowa strona Eisenbahn.exe Professional
[link widoczny dla zalogowanych] - główna strona Eisenbahn.exe Professional
[link widoczny dla zalogowanych] - CTR-Onlineshop (także darmowe dodatki)
[link widoczny dla zalogowanych] - TREND-Onlineshop (także darmowe dodatki)
Podsumowanie
Praca z programem w tej wersji jest o wiele bardziej przyjemna. Poza udoskonalonym wyglądem programu i lepszą jakością grafiki dochodzi jeszcze kwestia nowych dodatków, których jest duży wybór, a nowe wciąż się pojawiają. To wszystko sprawia, że program jest obecnie najlepszym na rynku i nic nie zapowiada by się miało to zmienić.
Tak jak w wersji poprzedniej, pełne poznanie obsługi programu wymaga przeczytania całej instrukcji użytkownika. Ja sam, znając poprzednią wersję programu, jestem zmuszony to zrobić. Obecnie dopiero to zacząłem, i zapewne z tego powodu pominąłem kilka ciekawostek, ale obiecuję, że jeszcze to nadrobię.
Obiecanki...
Już wkrótce pokażę nowe widoki makiety, może nawet jakieś filmy video, by lepiej uzmysłowić sobie jak wygląda to w ruchu, oraz wszystko inne co będzie warte napisania (pochwalenia się).
P.S.
Podczas opracowywania tego tekstu zauważyłem, że pojawiła się nowa wersja programu oznaczona numerem 4. Mam nadzieję, że wkrótce trafi i do nas, a ja znowu zrobię wielkie gały... |
|