oelka |
Moderator |
|
|
Dołączył: 14 Lis 2005 |
Posty: 365 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa-MDM |
|
|
 |
 |
 |
|
T_Domagalski napisał: | Jedno jest natomiast prawie pewne i przy tym będe sie upierał, bo rzutuje na całośc sTTandardu. Analizując specyficzne cechy naszego systemu modułowego, doszedłem do wniosku, że trakcja elektryczna powinna być jednak tylko atrapą, a nie źródłem zasilania.Powód jest prosty - do zasilenia z sieci potrzebne jest "wpuszczenie" drugiego bieguna do jednej z szyn. Można by ustalić, ze jest to np. zawsze szyna północna, ale wykluczy to w przyszłości wszelkie układy typu "pętla" lub "trójkąt". |
Podejrzewam, ze tych petli i trojkatow bedzie bardzo malo, poniewaz nie budujemy linii tramwajowych, tylko kolejowe. A zreszta na doprowadzeniu zasilania i tak moim zdaniem powinien znalezc sie odlacznik, co pozwala by siec mogla byc w zaleznosci od potrzeb zasilana lub nie. Wowczas i wilk syty i owca cala
Cytat: | Ponadto zasilanie z sieci wymagałoby umieszczenia w magistrali elektrycznej modułów jeszcze jednej linii, zasilającej przewód trakcyjny, gdyż na samej sieci powstawałyby za duże spadki napięcia.
Podsumowując - za dużo problemów, a za mało korzyści. |
A po co jeszcze jedna linia? Zasilanie sieci z powodzeniem zapewni linia zasilajaca jedna z szyn, chocby tej wspomnianej polnocnej. Nie sadze, by bylo to przyczyna jakiego kolwiek spadku napiecia, zwlaszcza, ze przekroj przewodow jezdnych jest duzo mniejszy niz szyn.
Jezeli natomiast cos bym zrobil obowiazkowo na doprowadzeniu zasilania do sieci, to wylacznik pozwalajacy na odlaczenie napiecia. U mnie bez problemu mozna odlaczyc kazdy punkt zasilajacy. Jedyne co mi wlasnie jeszcze przyszlo do glowy to aby wprowadzic sekcjonowanie sieci dla kazdego modulu. Wowczas siec byla by sekcjonowana tak samo jak tory.
Cytat: | Wysokośc zawieszenia i umiejscowienie poprzeczne sieci należy zaczerpnąć z NEM. |
Zgadzam sie. I zgodnie z NEM 201 i 202 wysokosc zawieszenia drutu jezdnego nad glowka szyny, na styku modulow powinna byc zblizona do 50mm, z pozostawieniem tolerancji +/-2mm.
Cytat: | Do własnego opracowania pozostaje ustalenie:
- położenie (i konstrukcja) słupa krańcowego |
Moim zdaniem powinna byc zblizona do konstrukcji dostepnych w handlu, (o ile nie sa tak elastyczne jak te oferowane przez Kaczynskiego). Co pozwoli na dolaczenie kazdego rodzaju sieci. Slup mozna jeszcze ewnetulanie usztywnic odciagami z dwoch stron, ale sadze, ze nie bedzie to konieczne. Mozna by tylko zaizolowac ramiona wysiegnika. Aby odciac od siebie pod wzgledem elektrycznym przesla sieci i nie montowac zbyt czesto izolatorow na samej sieci.
Cytat: | - konstrukcja zaczepu, umożliwiającego spięcie przewodów trakcji w sposób pozwalający na płynny przejazd ślizgacza, |
A tu bym pozostawil wolna reke, jedynie tylko wymagajac by konstrukcja nie przeszkadzala w przejsciu slizgacza. Jezeli wiadomo, jak wyglada konstrukcja wysiegnika, to kazdy bedzie sie mogl dopasowac.
Cytat: | - inne drobiazgi, jak siła naciągu, itp., w których tkwi przysłowiowy diabeł.... |
Nie spodziewam sie, by ktos przykladal sile liczona w kN do sieci w wielkosci TT Ale w razie czego mozna wyliczyc sile, jaka jest niezbedna, aby nie polamac slupow i aby przewod jezdny mial odpowiednie naprezenie. Majac gotowy kawalek sieci jest to rzecz dla mnie wykonalna.
I caly czas jestem zdania, ze nalezy jak najmniej narzucac i jak najwiecej dac wolnej reki modelarzom. W koncu inwencja tworcza jest podstawa modelarstwa. Stad tez wiekszosc tego o czym tu piszemy powinna wystepowac w miare mozliowsci w formie zalecen.
Chyba bede musial poswiecic jakas chwile i opracowac jakas konkrtetna propozycje unormownia na podstawie tej dyskusji. Przynajmniej w takim zakresie, w jakim w tej chwili jest to mozliwe.
Krzysztof |
|