Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta -> Hala dworcowa
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Hala dworcowa
PostWysłany: Wto 13:37, 03 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Część 1

Któż z nas nie oglądał z wielką fascynacją dużych makiet kolejowych. Nie ma chyba piękniejszego widoku jak duże układy torowe, dworce oraz krajobrazy. Równie ciekawie może prezentować się sam dworzec kryty halą. Takie konstrukcje stosowano w Wielkiej Brytanii, Francji oraz na kolejach niemieckich. W Polsce niewiele pozostało śladów tego typu konstrukcji po za dworcem wrocławskim, którego hala jest symbolem kolei w tamtym regionie Polski. W modelu możemy również odwzorować taką stacje z dworcem i hala jednak to dość spora inwestycja i skierowana raczej do grup modelarskich. Nie możemy przecież pod halą umieszczać dwóch peronów i kilka torów dostawczych, końcu takie stacje były duże o charakterze węzłowym. Większość tego typu dworców górowała nad miastem a rozchodzące się linie kolejowe przecinały ulice wiaduktami. Dzięki takim rozwiązaniom mamy pole do popisu w zakresie budowaia konstrukcji kombinowanych.

Zanim przejdę do propozycji budowy makiety chcę pokazać wam jakim wyzwaniem może być budowa samej hali dworcowej, zdjęcia pochodzą z leksykonu wydanego w Dreźnie w 1897 roku

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Cz2
PostWysłany: Wto 18:29, 03 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Tradycyjnie moje nieprzebrane archiwa kryją perełki budownictwa makiet i instalacji, którymi mogę się z Wami podzielić. Autorem planów z czasopisma MIBA (1985 rok) jest Rudolf Merz.

KLIMATY

Wbrew modzie na makiety modułowe równie ciekawe są duże instalacje kolejowe, które ze względu na rozmiary nie mogą zostać zastosowane na skrzyniach modułowych. A zatem makieta zamknięta? I tak i nie. Kompromis makiety zamkniętej odtwarzającej kolej w rzeczywistości.
Rudolf Merz opracował ciekawą koncepcję makiety o układzie potężnej litery „T”. W centralnej części usytuował wielkomiejski dworzec centralny z halą dworcową, wachlarzowa parowozownią, wagonownią, poczta kolejową, pod stacją umieścił ruch wielkomiejski – duże ulice, tramwaje, sklepy i kamienice. W części „główce” litery kolej wjeżdża w dwa światy – przedmieść na prawo i wsi na lewo. Jak uzyskano taki kompromis? To trudne wyzwanie. Na makietach modułowych prezentowanych w TT w Polsce większość modelarzy buduje prowincjonalne klimaty – przyczyna jest prosta. Skala trudności jest niewielka a szlak kolejowy wygląda realnie, jednak gdzieś jakieś miasto powinno być. W omawianej instalacji wykorzystano kombinacje różnic poziomów pomiędzy przedmieściami a koleją, a w przypadku klimatów prowincjonalnych autor zastosował kombinacje terenu pagórkowatego przeciętego kanałem żeglownym. Dzięki takiej ilości elementów terenu mamy kompromis równowago dużego miasta i wsi. Klimat, jaki założono w tej instalacji kolejowej to epoka II kolei DRG/DR ale to tylko sugestia autora. Równie ciekawie będzie wyglądała kolej współczesna, choć bez parowozów będzie smutniej.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 18:41, 03 Sty 2006
WojTTek
Założyciel Forum TT

 
Dołączył: 25 Cze 2005
Posty: 608
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdynia





No no zapowiada się znowu ciekawa propozycja budowy w tym wypadku stacji z halą. No no twój IPN jest całkiem pokaźny. Mam nadzieje że uchylisz nam część swoich zbiorów z resztą juz trochę mamy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 18:49, 03 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Nie chcę niczego narzucać (mój tekst jest chyba zbyt jednoznaczny) to tylko propopzycja albo garść pomysłów, fragmenty tej makiety są naprawdę ciekawe.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Cz3
PostWysłany: Śro 15:49, 04 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





POCIĄGI RUSZAJĄ

Propozycja epoki II to tylko sugestia autora, dla nas kompromisem będzie z pewnością epoka III-IVa, gdzie dominacja parowozów była znaczna a o to na tym planie chodzi.
Stacja którą odwzorowano przedstawia dworzec przejezdny ścięty w połowie krańcem makiety. Pozwala to na dołączanie modułu stacyjnego-przejściowego, ale możemy również wykonać kozły oporowe tworząc tym samym dworzec czołowy. Pod halą mamy trzy duże perony i sześć torów. Od lewej dwa tory zarezerwowano dla pociągów podmiejskich zasilanych trzecią szyną (U-bahn). Pozostałe obsługują ruch pociągów osobowych i pośpiesznych. Perony posiadają własną infrastrukturę w postaci kiosków, sklepów, przejść podziemnych kierujących potoki pasażerów wprost na przystanki tramwajowe. Celowe ścięcie hali dworcowej umożliwia obserwację pociągów w środku, co w przypadku całej budowli było by nie możliwe.
Ze stacji pociągi muszą pokonać głowicę stacyjną mijając bocznicę, parowozownię, wagonownię, budynki administracyjne poczty kolejowej. Jak wspomniałem zastosowano tu tricki krajobrazowe które zachowują proporcje terenu, a przecież mamy duże miasto które musi gdzieś się skończyć.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 15:22, 05 Sty 2006
pawrin
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 28 Gru 2005
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Czy mógłby ktoś zamieścić jakiś dokładniejszy schemat podobnej hali dworcowej? pomysł jest fajny Mr. Green


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 16:09, 05 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Powoli Very Happy temat dopiero się rozwija i będzie zakończony schematem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Cz4
PostWysłany: Pią 7:48, 06 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Czas na odjazd naszych pociągów. Jak zniwelować wspomniane różnice pomiędzy dużym dworcem a wiejskim krajobrazem na niewielkiej przestrzeni? Otóż pociągi jadące w prawo od stacji wjeżdżają na dwu tor, który w typowy dla dużych miast wije się ostrym łukiem w prawo na wzniesieniu. Wał, na którym biegnie tor wzmocniono ceglanymi arkadami, które w łagodny sposób schodzą do poziomu miasta i dalej poniżej w łuku pociąg wjeżdża w wąwóz.

[link widoczny dla zalogowanych]

Teraz okoliczne kamienice górują na torami. Wąwóz wzmocniono murami oporowymi, wreszcie linia dwutorowa dociera do tunelu. Tunel pozwala cieszyć się wielkomiejską koleją, nie powoduje zakłóceń w proporcjach krajobrazu.
Pociągi odjeżdżające w lewo od dworca mijają obiekty kolejowe stacji i ruszają jednotorową linię za miastem.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Zniwelowanie krajobrazu miejskiego z wiejskim buło w tym miejscu łatwe – koniec stacji, warsztatów itp. jakieś magazyny, bocznice i …..zaczynają się pola. Ciekawym elementem jest kanał żeglowny ze śluzami.

[link widoczny dla zalogowanych]

Tu pole do popisu maja modelarze lubiący budować nie tylko obiekty kolejowe. Pociąg przekracza kanał mostem blahownicowym, zawraca na skraju makiety w tunelu, ponownie pokonuje kanał mostem i ponownie kryje się w tunelu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Cz5
PostWysłany: Nie 9:37, 08 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





UKŁAD TOROWY
Jak wspomniałem wcześniej makieta tego typu to układ trzech płaszczyzn zbliżonych do litery „T”. Po środku mamy dużą stację krytą halą dworcową. Dworzec umieszczony jest powyżej ulic miasta. Równia stacyjna również góruje nad miastem, tory stopniowo rozchodzą się na dwie grupy – miejską i tor szlakowy drugorzędny, dodatkowo po za rozchodzącymi się liniami zbudowano trójkąt zwrotny z układem bocznic przemysłowych.
Dodatkowym uatrakcyjnieniem jest linia tramwajowa biegnąca pod wiaduktem, wykorzystano tu budynek dworcowy a w zasadzie górującą nad ulicami halę. Tramwaj zwraca pod halą pętlą ukrytą i ponownie wraca na ulice miasta. Kolejnym drugim dodadkowym elementem jest kolej wąskotorowa przy bocznicy przemysłowej, jej elementy z pewnością uatrakcyjniają czas przy makiecie. Kiedy mamy dość dużej kolei możemy manewrować wąskotorową koleją przemysłową do pobliskiej cegielni, albo kursować tramwajem.
Pociągi które jada śródmiejskim dwu torem wjeżdżają do tunelu pod ulicami miasta. Tu jest propozycja ukrytej grupy torów odstawczych z pętlą do zawracania. Ma to znaczenie w przypadku wprowadzenia SKM czy S-bhanu. Pociągi z linii jednotorowej również dysponują pętlą zwrotna z bocznicami.
Ten skomplikowany układ wymaga indywidualnej analizy w zakresie sterowania, łącznie możemy puszczać około 10 pociągów.
Układ torowy makiety
[link widoczny dla zalogowanych]
Tory ukryte pod makietą
[link widoczny dla zalogowanych]
Układ urbanistyczny miasta przecięty koleją.
[link widoczny dla zalogowanych]
Hala dworcowa nad ulicami miasta.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Hala dworcowa
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin