ArturSch |
Administrator |
|
|
Dołączył: 29 Paź 2005 |
Posty: 584 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Rumia |
|
|
 |
 |
 |
|
W lokomotywkach BTTB o oświetleniu czołowym jak na fotce poniżej (np 2510, 2520, 2640 i inne) można zastąpić żaróweczkę oświetlenia czołwego LEDem o białej barwie świecenia (cena ok. 5 zł, LED może być zółty, według życzenia).
[link widoczny dla zalogowanych]
Potrzebne narzędzia: lutownica, szczypce płaskie, szczypce boczne (ciałki).
Potrzebne materiały: 2 szt LED biały o średnicy 5mm, dwa rezystory 1Kohm 0,25 lub 0,125 W, ew. cienkie przewody połączeniowe "kynar"-w izolacji teflonowej lub inne-zwykłe, ew koszulki izolacyjne - mogą być termokurczliwe o odpowiedniej średnicy.
OKi - przystępujemy do przeróbki.
1.
Po zdjęciu obudowy i wyjęciu balastów możemy wyjąć z gniazd żaróweczki. By się do nich dostać trzeba przekręcić blaszki, które dociskają żaróweczkę w gnieździe i jednocześnie podają prąd przez diodę.
2.
Po wyjęciu żaróweczki możemy odlutować diodę i/lub wyciąć niepotrzebne blaszki, ale nie jest to konieczne.
3.
Na próbę lutujemy opornik do dowolnej końcówki LEDa i przylutowujemy do blaszek zasilających, biegnących wzdłuż lokomotywy - tak jak porzednio była połączona żaróweczka. Stawiamy lokomotywkę na torze, puszczamy do przodu i do tyłu obserwując czy LED zaświecił się zgodnie z kierunkiem jazdy, jeśli nie, to trzeba będzie go połączyć odwrotnie.
4.
Przypasowujemy LEDa wraz opornikiem, tzn wkładamy LEDa do dziurki po żaróweczce, a opornik w miejsce po diodzie - robimy to wyginając wyprowadzenia LEDa i opornika w ten sposób by ominęły balast.
Uwaga !
Wyginanie wyprowadzeń gdy przytrzymujemy element za obudowę może doprowadzić do pęknięcia elementu (szczególnie plastikowy LED) lub urwania wyprowadzenia (opornik). By tego uniknąć najlepiej uchwycić wyprowadzenie wąskimi szczypcami pomiędzy elementem a miejscem gdzie chcemy zgiąć wyprowadzenie i wtedy możemy bezpiecznie szczypcami płaskimi wygiąć druciki.
5.
Mając uformowane wyprowadzenia, zakładamy koszulki izolacyjne (jeśli to konieczne), lutujemy elementy. Może się okazać, że najpierw trzeba je polutować a potem naciągnąć koszulke termokurczliwą i podgrzać. Potem umieszczamy LED w gnieździe żaróweczki i przylutowujemy elementy do blaszek zasilających na gotowo.
6.
Sprawdzamy wizualnie czy żadne przewody/wyprowadzenia nie dotykają części metalowych a szczególnie ciężarka. Stawiamy lokomotywę na tor i sprawdzamy czy LED świeci prawidłowo czyli zgodnie z kierunkiem jazdy.
7.
Gdy jest OK, możemy operację powtórzyć z drugiej strony lokomotywy.
8.
Zakładamy obudowę. Koniec.
Opis jest dostępny także pod adresem [link widoczny dla zalogowanych]. |
|