drlukasz |
Starszy Zwrotniczy |
|
|
Dołączył: 20 Lis 2005 |
Posty: 60 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Częstochowa |
|
|
 |
 |
 |
|
Witek M. napisał: | Obawiam sie, ze o ile nabycie kondensatora nie przedstawia wiekszych problemow, o tyle odpowiedniego dlawika - tak pod wzgledem parametrow jak i gabarytow - bedzie dosc problematyczne. |
Dławiki radiowe (miniaturowe, z rdzeniem ferrytowym) można kupić w niemal każdym sklepie z częściami elektronicznymi.
Parametry można albo wyliczyć, albo dobrać eksperymentalnie.
O ile pamiętam, to fabrycznie montowane elementy LC mają odpowiednie parametry.
Sposób sprawdzenia. (UWAGA! MOŻNA USZKODZIĆ SILNIK. NIE BIORĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA STOSOWANIE TEJ METODY).
Zasilamy lokomotywę napięciem przemiennym o wartości około 4-5V (takim, jakie wykorzystamy do zasilania oświetlenia w pojazdach). Jeśli dławiki mają odpowiednie parametry, to silnik nie pracuje. Napięcie mierzone na jego zaciskach (za dławikami, pomiar napięcia zmiennego ~) powinno wynosić 0V. Jeśli tak nie jest, należy zwiększyć impedancję dławika (nawinąć więcej zwojów, lub wyregulować rdzeniem). Jeśli usłyszymy charakterystyczny warkot silnika, należy jak najszybciej odłączyć zasilanie - dłuższe poddawanie silnika prądu stałego prądowi przemiennemu może doprowadzić do jego zniszczenia.
Co do gabarytów cewek - we wnętrzu BR130 i pokrewnych jest mnóstwo miejsca. |
|