DBv |
Moderator |
|
|
Dołączył: 02 Lis 2005 |
Posty: 510 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Wien Hernals |
|
|
|
|
|
|
Facs:
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Wagon do przewozu materiałów sypkich serii Facs
ILOŚĆ OSI
4
DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Lisovna Plastickych Hmot Jicin, Jicin – Republika Czeska
FORMA
Zestaw do samodzielnego montażu
TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Trzy wypraski z tworzywa sztucznego, wykonane metodą wtrysku ciśnieniowego.
CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny
NUMER KATALOGOWY MODELU
301 114
ZARZĄD KOLEJOWY
CSD
EPOKA
IV
STACJONOWANIE/DATA
-
ELEMENTY SPECYFICZNE
Istnieje możliwość wykonania modelu w dwóch wersjach: z komora otwartą lub zakrytą.
DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU
Model oferowany jest zasadniczo w jednej wersji umożliwiającej wykonanie dwóch wariantów. Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu wagonu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany z różnymi opisami i w różnym malowaniu. Gotowy model przez jakiś czas znajdował się w ofercie firmy Tillig (koprodukcja z firmą LOCO), w wielu różnych wariantach.
SPRZĘG
Model posiada charakterystyczne dla starszych modeli BTTB gniazdo sprzęgu. Umożliwia ono zamontowani standardowego sprzęgu BTTB. Do zestawu dołączono czeski odpowiednik sprzęgu BTTB.
UWAGI
ORYGINAŁ
Wagon produkowany był w drugiej połowie lat 70 – tych w zakładach Tatra Vagonka w Popradzie. Przeznaczony jest do przewozu materiałów sypkich (żwir, piasek). Jeszcze w latach 90 – tych stanowił dużą część parku wagonowego. W różnych wariantach wagony tego typu występowały na kolejach CD, ZSR, MAV i OeBB.
MODEL
Model 4-osiowego wagonu do przewozu materiał0ow sypkich był jednym z ostatnich, jakie powstały w firmie LPH Jicin. Pierwotnie zestaw obejmował trzy wypraski z czarnego tworzywa sztucznego, kalkomanię, instrukcję oraz pudełko. W późniejszym okresie, częściej spotkać można było już wersje bez kalkomanii, jeszcze później również bez instrukcji czy pudełka.
Wszystkie części modelu są wykonane precyzyjnie. W posiadanym zestawie montażowym, nieco wypaczone były elementy ramy i mocowania pojemnika. Budziło to pewne obawy, co do ostatecznej geometrii modelu. Spasowanie części jest jednak na tyle dobre, że ta niedokładność producenta nie miała wpływu na pozytywne zakończenie prac montażowych. Ogólnie rzecz ujmując montaż i spasowanie elementów nie budzi zastrzeżeń. W zasadzie dorównuje ono renomowanym firmom oferującym modele do samodzielnego montażu. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku modelu cysterny Uachs/Ra, również tutaj jest to ważne. Rama wagonu składa się bowiem z wielu części, jakiekolwiek więc niedokładności skutkować mogłyby nieprawidłową geometrią wagonu, w efekcie również niepoprawnym zachowaniem się modelu w ruchu.
W modelu tym producent ustrzegł się również niedociągnięć jakie pojawiły się we wczesnych jego konstrukcjach. Zarówno poręcze pomostu, jak i drabinki są wykonane precyzyjnie. Także instrukcja montażu jest czytelniejsza, co znacznie ułatwia prace.
Model posiada charakterystyczne dla starszych modeli BTTB gniazdo sprzęgu. Umożliwia ono zamontowanie standardowego sprzęgu BTTB.
Producent przewidział wykonanie zestawów kołowych z tworzywa – odpowiednie części umieszczone zostały na wypraskach. Co ciekawe po zmontowaniu, zapewniają one dostateczne właściwości ruchowe! W przypadku jednak, jeżeli wagon poruszać ma się po torach modelowych należałoby zamontować dostępne w handlu zestawy metalowe (najlepiej czernione), wtedy, nie będzie problemów z pokonywaniem modelowego skrzyżowania podwójnego.
Omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić więc może ciekawe uzupełnienie dotychczas posiadanego taboru wagonowego. Przy prawidłowym montażu i właściwym malowaniu stanowić może ciekawy element każdego formowanego składu.
Foto zestawu montażowego znajdziesz na stronach firm oferujących zestaw do sprzedaży:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
|