DBv |
Moderator |
|
|
Dołączył: 02 Lis 2005 |
Posty: 510 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Wien Hernals |
|
|
|
|
|
|
PRAGA V3S:
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Terenowy samochód ciężarowy – cysterna PRAGA V3S
ILOŚĆ OSI
3
DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
AP-Modely (Ales Pavlas), Havirov – Republika Czeska
FORMA
Zestaw do samodzielnego montażu
TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Odlew żywiczny, w tym jedna część odlana z materiału przezroczystego.
CHARAKTER PRODUKCJI
Model krótkoseryjny
NUMER KATALOGOWY MODELU
07 00
EPOKA
III
ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak
DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU
Model oferowany ponadto w następujących wersjach:
wersja skrzyniowa (z plandeką)
- numer katalogowy 06 00
[link widoczny dla zalogowanych]
wersja z zabudowanym mobilnym warsztatem
– numer katalogowy 05 00
[link widoczny dla zalogowanych]
Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu pojazdu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany najczęściej w charakterystycznym szarym malowaniu.
WNĘTRZE
Model nie posiada odwzorowania wnętrza. Ze względu na specyficzną metodę produkcji samodzielne wykonanie jego elementów jest niemożliwe.
ELEMENTY RUCHOME
Producent nie przewiduje wykonania ruchomych elementów w modelu.
UWAGI
ORYGINAŁ
Pierwsze plany budowy pojazdu ciężarowego, mogącego poruszać się również w terenie powstały w 1951 roku z intencji instytucji wojskowych. Przygotowywane dokumentacji była więc początkowo objęta tajemnicą, a pierwsze trzy prototypy opuściły bramy fabryki w 1952 roku. Produkcja seryjna prowadzona była od roku 1953 w zakładach w Vysocanach. W roku 1961 produkcje przeniesiono do zakładów Avia w Letnanach, w latach 80-tych do Bratysławy, gdzie produkcję wozów tego typu zakończono.
Lata eksploatacji wskazują, ze pojazdy tego typu to konstrukcje silne i trwałe. Pojazd oparto na nitowanej ramie, wykonanej z profili U kształtnych. Silnik ciężarówki osiągał moc 72kW, przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 2100obr/min i pojemności 7412cm3.
MODEL
Elementy modelu zapakowano w niewielki foliowy woreczek. Do zestawu dołączona krótką instrukcję montażu poszczególnych części. Niestety w trakcie montażu instrukcja ta na niewiele się przydaje. Po pierwsze jest mało czytelna, nie wyjaśnia nic ponad to czego można domyśleć się samemu. Po drugie, jest nieaktualna, przedstawia bowiem montaż modelu, w którym elementy kabiny wykonane były zupełnie inną technologią i wymagały innego montażu. W efekcie większość części przed sklejeniem należy dokładnie spasować i ustalić ich wzajemne położenie. W posiadanym egzemplarzu wymagała również poprawy geometria podwozia, ponieważ było ono znacznie zniekształcone. Kłopot pojawił się również przy montażu kabiny, konieczne było wykonanie części dodatkowej. Rozwiązanie przyjęte przez producenta uniemożliwiało bowiem później montaż przednich błotników, pogarszało jednocześnie ogólny wygląd modelu.
Zmontowany model, po przyrównaniu do innych pojazdów TT wydaje się, że zachowuje właściwe proporcje. Szczególnie ciekawie prezentuje się charakterystyczny przód, z daleko do przodu wysuniętą przednią osią.
Biorąc pod uwagę, że omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić on może ciekawe uzupełnienie pojazdów na makiecie. Tym bardziej, że wybór tego rodzaju modeli jest w TT dość ograniczony.
Foto modelu znajdziesz tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
oraz na stronie producenta:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
|