ArturSwider |
Administrator |
|
|
Dołączył: 07 Paź 2005 |
Posty: 1011 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Wrocław |
|
|
|
|
|
|
Hi,
REGULAMIN
v.0.1 (wszystkie zmiany w stosunku do poprzedniej wersji zaznaczone kolorem pomarańczowym)
Szanowni Forumowicze!
Przed założeniem jakiegokolwiek nowego tematu prosimy o przeczytanie poniższych informacji i zastosowanie się do przedstawionych poniżej zaleceń.
Niniejszy dział ma na celu przedstawienie szerokiej oferty różnego rodzaju modeli, jakie produkowane są w wielkości TT. Celem nie jest zebranie informacji o wszystkich modelach jakie kiedykolwiek ukazały się w TT, byłoby to trudne, jeżeli w ogóle możliwe. Dział ma za zadanie przedstawienie w sposób w miarę syntetyczny, informacji na temat różnych produktów, możliwie wielu różnych producentów. W ten sposób przyczyniłby się do rozpowszechnienia, często mało znanych wytwórców, a przede wszystkim ułatwiłby w sposób znaczący podjęcie decyzji o zakupie modelu mniej znanego producenta. Często zastanawiając się na jakimś konkretnym zakupem modelu mniej znanej firmy, pojawia się pytanie z jakim jakościowo produktem mamy do czynienia. Często również okazuje się, że dokładne wertowanie katalogów czy przeszukiwanie stron internetowych producenta nie rozwiewa pojawiających się wątpliwości (dodać tu należy jeszcze często barierę językową). Być może dane zawarte w tym dziale, ułatwią podjęcie decyzji.
W omawianej Bazie danych prezentować można wszelkiego rodzaju modele TT (począwszy od modeli lokomotyw czy wagonów, na budownictwie skończywszy). W bazie powinny znajdować się modele, które bądź były, bądź też są nadal produkowane, niezależnie, czy jest to produkt wielkoseryjny, małoseryjny, czy też produkowany w ograniczonych ilościach bądź też na zamówienie. Podstawowym kryterium kwalifikującym model do zamieszczenia w bazie jest liczba wyprodukowanych egzemplarzy (minimum 2).
Przy umieszczaniu nowego tematu, należy zastosować ujednolicona z poprzednimi postami czcionkę i kolorystykę.
1. Tytuł nowego postu
Aby ułatwić późniejsze znalezienie interesującego modelu, nazwa nowego postu powinna składać się z kilku członów, które utworzone powinny być w oparciu o poniższe wytyczne.
Nazwa każdego nowego postu powinna składać się z 3 części.
Pierwsza część powinna określać jakiego rodzaju model jest opisywany. Należy tu zastosować następujące skróty:
Pa - parowozy i inne pojazdy o napędzie parowym
Di - spalinowozy i inne pojazdy o napędzie spalinowym
El - elektrowozy i inne pojazdy o napędzie elektrycznym
Tt - tabor techniczny wykorzystywany w ruchu gospodarczym kolei i nie nadajacy sie do przewozow komercyjnych.
Os - wagony do przewozu osób (w tym wagony bagażowe i pocztowe)
To - wagony towarowe
Bu - modele obiektów budowlanych
Sa - modele pojazdów drogowych
Ak - akcesoria (np. elementy sygnalizacji czy wyposażenia makiet)
Druga część nazwy powinna przedstawiać nazwę producenta modelu i powinna być pisana wielką literą.
Ostatni, trzeci człon nazwy postu powinien w sposób możliwie krótki, precyzyjny i zrozumiały opisywać prezentowany w poście artykuł. Wykorzystać można tu nazwę pojazdu, jego markę, typ, w odniesieniu do modeli budownictwa, np. sugerowaną przez producenta nazwę obiektu (np. tak jak ma to miejsce w przypadku budynków stacyjnych).
2. Tytuł już jest, a co dalej? Krótka metryczka modelu
Należy umieścić krótką charakterystykę opisywanego modelu. Powinna ona zawierać:
2.1 Dla modeli należących do grupy Pa, Di, El, Tt:
Dokładna nazwa modelu - Należy wpisać dokładną nazwę modelu, można posłużyć się nazwą stosowaną przez producenta.
Ilość osi - Należy podać ilość osi w pojeździe
Dokładna nazwa producenta modelu - Należy wpisać nazwę producenta np. TILLIG, ROCO, AUHAGEN itd.
Forma - Należy wpisać w jakiej formie oferowany jest opisywany model. Czy jest to model gotowy, czy tez jest to zestaw do samodzielnego montażu
Technologia/Materiał - Należy podać z wykorzystaniem jakich technik model został wykonany (czyli np. odlew ciśnieniowy, odlew żywiczny czy fototrawienie oraz z jakich głównych materiałów został wykonany (czyli np. tworzywo sztuczne, żywica, biały metal itp.)
Charakter produkcji - Należy wpisać jedną z przedstawionych możliwości: model wielkoseryjny, model krótkoseryjny, seria limitowana, model produkowany na zamówienie.
Numer katalogowy opisywanego modelu - Należy wpisać numer katalogowy jedynie opisywanego modelu w danej konkretne wersji
Zarząd kolejowy - Należy wpisać za pomocą skrótów nazwę zarządu kolejowego, np. PKP, DR, DB, DB AG, DRG, CSD, SNCF, itd.
Epoka - Należy posłużyć się tu najpowszechniej stosowanym w Polsce, niemieckim podziałem na epoki I, II, III, IV, V
Stacjonowanie/Data - Należy wpisać nazwę lokomotywowni macierzystej oraz naniesione na modelu daty przeglądów. Punkt należy wypełnić oczywiście jedynie w przypadku jeżeli informacje takie naniesione zostały na model.
Elementy specyficzne - Należy wpisać występujące ewentualnie na modelu elementy specyficzne związane z opisem, malowaniem czy występowaniem jakichś części dodatkowych czy elementów wyposażenia.
Dostępność innych wersji modelu - Należy wpisać znane inne wersje modelu. Należy podać ich numer katalogowy oraz podać ich specyfikę (malowanie/zarząd/epoka).
Sprzęg - Należy podać rodzaj zamontowanego sprzęgu, zwłaszcza czy model wyposażony jest w kinematykę sprzęgu krótkiego.
Napęd - Należy podać rodzaj silnika, ilość napędzanych zestawów kołowych itp.
Oświetlenie - Należy podać czy jest, czy jest to oświetlenie zmienne wraz ze zmianą kierunku jazdy, czy jest to oświetlenie białe, czy zmienne biało/czerwone.
Uwagi - To chyba najważniejszy element całej charakterystyki modelu. W miarę możliwości należy opisać tu wszelkie spostrzeżenia związane z danym modelem. Oczywiście można w sposób bardziej szczegółowy odnieść się do elementów opisywanych powyżej. Można odnieść się do precyzji wykonania poszczególnych elementów, jakości spasowania części itp.
2.2 Dla modeli należących do grupy Os, To
Dokładna nazwa modelu - Należy wpisać dokładną nazwę modelu, można posłużyć się nazwą stosowaną przez producenta.
Ilość osi - Należy podać ilość osi w pojeździe
Dokładna nazwa producenta modelu - Należy wpisać nazwę producenta np. TILLIG, ROCO, AUHAGEN itd.
Forma - Należy wpisać w jakiej formie oferowany jest opisywany model. Czy jest to model gotowy, czy tez jest to zestaw do samodzielnego montażu
Technologia/Materiał - Należy podać z wykorzystaniem jakich technik model został wykonany (czyli np. odlew ciśnieniowy, odlew żywiczny czy fototrawienie oraz z jakich głównych materiałów został wykonany (czyli np. tworzywo sztuczne, żywica, biały metal itp.)
Charakter produkcji - Należy wpisać jedną z przedstawionych możliwości: model wielkoseryjny, model krótkoseryjny, seria limitowana, model produkowany na zamówienie.
Numer katalogowy opisywanego modelu - Należy wpisać numer katalogowy jedynie opisywanego modelu w danej konkretne wersji
Zarząd kolejowy - Należy wpisać za pomocą skrótów nazwę zarządu kolejowego, np. PKP, DR, DB, DB AG, DRG, CSD, SNCF, itd.
Epoka - Należy posłużyć się tu najpowszechniej stosowanym w Polsce, niemieckim podziałem na epoki I, II, III, IV, V
Stacjonowanie/Data - Należy wpisać nazwę lokomotywowni macierzystej oraz naniesione na modelu daty przeglądów. Punkt należy wypełnić oczywiście jedynie w przypadku jeżeli informacje takie naniesione zostały na model.
Elementy specyficzne - Należy wpisać występujące ewentualnie na modelu elementy specyficzne związane z opisem, malowaniem czy występowaniem jakichś części dodatkowych czy elementów wyposażenia.
Dostępność innych wersji modelu - Należy wpisać znane inne wersje modelu. Należy podać ich numer katalogowy oraz podać ich specyfikę (malowanie/zarząd/epoka).
Sprzęg - Należy podać rodzaj zamontowanego sprzęgu, zwłaszcza czy model wyposażony jest w kinematykę sprzęgu krótkiego.
Oświetlenie (tylko dla Os!) - Należy podać czy jest, czy nie ma oraz czy ewentualnie producent przewidział możliwość jego zamontowania
Wnętrze (tylko dla Os!) - Należy podać czy jest, czy nie ma.
Uwagi - To chyba najważniejszy element całej charakterystyki modelu. W miarę możliwości należy opisać tu wszelkie spostrzeżenia związane z danym modelem. Oczywiście można w sposób bardziej szczegółowy odnieść się do elementów opisywanych powyżej. Można odnieść się do precyzji wykonania poszczególnych elementów, jakości spasowania części itp.
2.3 Dla modeli należących do grupy Bu
Dokładna nazwa modelu - Należy wpisać nazwę modelu, można posłużyć się nazwą stosowaną przez producenta (np. rodzaj budynku, nazwa itp.)
Dokładna nazwa producenta modelu - Należy wpisać nazwę producenta np. TILLIG, ROCO, AUHAGEN itd.
Forma - Należy wpisać w jakiej formie oferowany jest opisywany model. Czy jest to model gotowy, czy tez jest to zestaw do samodzielnego montażu
Technologia/Materiał - Należy podać z wykorzystaniem jakich technik model został wykonany (czyli np. odlew ciśnieniowy, odlew żywiczny czy fototrawienie oraz z jakich głównych materiałów został wykonany (czyli np. tworzywo sztuczne, żywica, biały metal itp.)
Charakter produkcji - Należy wpisać jedną z przedstawionych możliwości: model wielkoseryjny, model krótkoseryjny, seria limitowana, model produkowany na zamówienie.
Numer katalogowy opisywanego modelu - Należy wpisać numer katalogowy jedynie opisywanego modelu w danej konkretne wersji
Epoka - Należy posłużyć się tu najpowszechniej stosowanym w Polsce, niemieckim podziałem na epoki I, II, III, IV, V. W odniesieniu do budynków należy podać epokę od której model może być stosowany.
Elementy specyficzne - Należy wpisać występujące ewentualnie na modelu elementy specyficzne związane z opisem, malowaniem czy występowaniem jakichś części dodatkowych czy elementów wyposażenia.
Dostępność innych wersji modelu - Należy wpisać znane inne wersje modelu. Należy podać ich numer katalogowy oraz podać ich specyfikę (malowanie/zarząd/epoka).
Oświetlenie - Należy podać czy jest, czy nie ma oraz czy ewentualnie producent przewidział możliwość jego zamontowania. Jeżeli tak to czy w zestawie znajdują się wszystkie potrzebne do tego elementy
Wnętrze - Należy podać czy jest, czy nie ma.
Elementy ruchome - Należy podać czy producent przewidział możliwość wykonania elementów ruchomych, jeżeli tak to czy w zestawie znajdują się wszystki potrzebne do tego elementy
Uwagi - To chyba najważniejszy element całej charakterystyki modelu. W miarę możliwości należy opisać tu wszelkie spostrzeżenia związane z danym modelem. Oczywiście można w sposób bardziej szczegółowy odnieść się do elementów opisywanych powyżej. Można odnieść się do precyzji wykonania poszczególnych elementów, jakości spasowania części itp.
2.4 Dla modeli należących do grupy Sa
Dokładna nazwa modelu - Należy wpisać nazwę modelu, można posłużyć się nazwą stosowaną przez producenta (np. marka, typ, rocznik pojazdu).
Ilość osi - Należy podać ilość osi w pojeździe
Dokładna nazwa producenta modelu - Należy wpisać nazwę producenta np. TILLIG, ROCO, AUHAGEN itd.
Forma - Należy wpisać w jakiej formie oferowany jest opisywany model. Czy jest to model gotowy, czy tez jest to zestaw do samodzielnego montażu
Technologia/Materiał - Należy podać z wykorzystaniem jakich technik model został wykonany (czyli np. odlew ciśnieniowy, odlew żywiczny czy fototrawienie oraz z jakich głównych materiałów został wykonany (czyli np. tworzywo sztuczne, żywica, biały metal itp.)
Charakter produkcji - Należy wpisać jedną z przedstawionych możliwości: model wielkoseryjny, model krótkoseryjny, seria limitowana, model produkowany na zamówienie.
Numer katalogowy opisywanego modelu - Należy wpisać numer katalogowy jedynie opisywanego modelu w danej konkretnej wersji
Epoka - Należy posłużyć się tu najpowszechniej stosowanym w Polsce, niemieckim podziałem na epoki I, II, III, IV, V. W odniesieniu do pojazdów należy podać epokę od której model może być stosowany.
Elementy specyficzne - Należy wpisać występujące ewentualnie na modelu elementy specyficzne związane z opisem, malowaniem czy występowaniem jakichś części dodatkowych czy elementów wyposażenia.
Dostępność innych wersji modelu - Należy wpisać znane inne wersje modelu. Należy podać ich numer katalogowy oraz podać ich specyfikę (malowanie/zarząd/epoka).
Wnętrze - Należy podać czy jest, czy nie ma.
Elementy ruchome - Należy podać czy producent wykonał elementy ruchome (zestawy kołowe, otwory ładunkowe itp.)
Uwagi - To chyba najważniejszy element całej charakterystyki modelu. W miarę możliwości należy opisać tu wszelkie spostrzeżenia związane z danym modelem. Oczywiście można w sposób bardziej szczegółowy odnieść się do elementów opisywanych powyżej. Można odnieść się do precyzji wykonania poszczególnych elementów, jakości spasowania części itp., czy też do zgodności modelu z oryginałem.
2.5 Dla modeli należących do grupy Ak
Dokładna nazwa modelu - Należy wpisać nazwę modelu, można posłużyć się nazwą stosowaną przez producenta (np. marka, typ, rocznik pojazdu).
Dokładna nazwa producenta modelu - Należy wpisać nazwę producenta np. TILLIG, ROCO, AUHAGEN itd.
Forma - Należy wpisać w jakiej formie oferowany jest opisywany model. Czy jest to model gotowy, czy tez jest to zestaw do samodzielnego montażu
Technologia/Materiał - Należy podać z wykorzystaniem jakich technik model został wykonany (czyli np. odlew ciśnieniowy, odlew żywiczny czy fototrawienie oraz z jakich głównych materiałów został wykonany (czyli np. tworzywo sztuczne, żywica, biały metal itp.)
Charakter produkcji - Należy wpisać jedną z przedstawionych możliwości: model wielkoseryjny, model krótkoseryjny, seria limitowana, model produkowany na zamówienie.
Numer katalogowy opisywanego modelu - Należy wpisać numer katalogowy jedynie opisywanego modelu w danej konkretnej wersji.
Epoka - Należy posłużyć się tu najpowszechniej stosowanym w Polsce, niemieckim podziałem na epoki I, II, III, IV, V. W odniesieniu do elementów akcesoriów należy podać epokę od której model może być stosowany.
Elementy specyficzne - Należy wpisać występujące ewentualnie na modelu elementy specyficzne związane z opisem, malowaniem czy występowaniem jakichś części dodatkowych czy elementów wyposażenia.
Dostępność innych wersji modelu - Należy wpisać znane inne wersje modelu. Należy podać ich numer katalogowy oraz podać ich specyfikę (funkcje/malowanie/region/epoka).
Uwagi - To chyba najważniejszy element całej charakterystyki modelu. W miarę możliwości należy opisać tu wszelkie spostrzeżenia związane z danym modelem. Oczywiście można w sposób bardziej szczegółowy odnieść się do elementów opisywanych powyżej. Można odnieść się do precyzji wykonania poszczególnych elementów, jakości spasowania części itp., czy też do zgodności modelu z oryginałem. W odniesieniu do mawianej kategorii można określić możliwości zastosowania na makiecie.
W każdej metryce muszą znaleźć się wszystkie powyższe punkty. Jeżeli w danym punkcie nie wiesz co wpisać, pozostaw pod nazwą punktu wolne miejsce.
3. Napisałem metryczkę! Czyli co nieco o tym co dalej...
Nawet najlepsza metryczka, zawierająca kompletne dane, zgodne ze stanem faktycznym, uzupełnienia dokładnym opisem być może po pewnym czasie będzie wymagała uzupełnienia. Spowodowane być to może chociażby pojawieniem się nowej wersji modelu. Dlatego pod pierwszym postem dotyczącym danego modelu, inni użytkownicy będą mogli nanosić kolejne. Zawierać one mogą bądź własne spostrzeżenia związane z eksploatacją modelu, bądź też mogą prostować nieścisłości pojawiające się w poście pierwszym.
Prosimy nie umieszczać w kolejnych postach wyrażeń typu „podoba mi się ten model”, „niedługo sobie taki kupię” itp. Tu powinny znajdować się jedynie informacje posiadające wartość merytoryczną, związane z modelem. Wszelkie tego typu uwagi będą niemile widziane, w tym również usuwane. W danym temacie nie należy porównywać dwóch modeli. Jeden temat winien być poświęcony jednej konstrukcji, co oczywiście nie znaczy, że w późniejszych postach nie można odnieść się do poszczególnych rozwiązań zastosowanych przez konkurencyjne firmy. Jeżeli uważasz, ze inny model jest lepszy, to najlepiej wprowadź o nim informacje do banku w nowym temacie. Osoba zainteresowana sama będzie mogła wyrobić sobie opinię.
Szanowny Forumowiczu! Jeżeli przebrnąłeś przez powyższe zdania to nie pozostaje Ci już nic innego jak dodać do Banku Modeli kolejny, nowy opis. Pamiętaj, ze przy jego zamieszczeniu zawsze możesz liczyć na pomoc osób sprawujący nadzór nad działem TT Bank Danych. Życzymy powodzenia i oby polski bank modeli TT rozrastał się szybko.[/b] |
|